مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان


مهاجرت کاری به آلمان با دریافت ویزای کار این کشور میسر بوده و امروزه بسیاری از این شیوه به منظور مهاجرت استفاده می کنند. در واقع آلمان نه تنها برای افراد مقیم این کشور، بلکه برای متخصصان از سراسر دنیا فرصت های شغلی بسیار جذابی را فراهم کرده است. آلمان سرزمین اختراع و نوآوری در دنیا و چهارمین اقتصاد بزرگ در جهان به شمار می رود. در واقع این کشور به دلیل شرکت های بزرگ شناخته شده است. همین امر سبب شده است تا فرصت های زیادی برای مهاجرت کاری به این کشور وجود داشته باشد. با پیدا کردن شغل می توانید امتیاز اقامت این کشور را به دست بیاورید.

ویزای کار آلمان در واقع به عنوان یک فرصت برای افراد دیگر کشورها به شمار می رود تا در این کشور اقامت داشته باشند. شما می توانید با دریافت این ویزا در حوزه تخصصی خود به فعالیت اقتصادی بپردازید. با مهاجرت کاری به آلمان شما حتی قادر به دریافت Blue Card (کارت آبی) نیز خواهید بود.

ویزای کار آلمان چیست و انواع آن کدامند؟

مهاجرت کاری به آلمان امروزه به شیوه های مختلفی امکان پذیر شده است. ما در این قسمت قصد داریم انواع روش های دریافت ویزای کار آلمان را برای شما شرح دهیم. در قسمت های بعدی نیز با شما همراه هستیم تا در مورد انواع آن با شما صحبت داشته باشیم.

  • استخدام (Employment) : شما می توانید برای مهاجرت کاری به آلمان، از شرکت های مستقر در این کشور، پیشنهاد کاری دریافت کرده و به نتیجه دست یابید. استخدام در شرکت های مستقر در کشور آلمان، شانس بسیار خوبی برای دریافت اقامت در این کشور است.
  • خود اشتغالی (Self-Employment) : Freelancer بودن در کشور آلمان، یکی از روش های مهاجرت کاری به این کشور است. شما می توانید به صورت خود اشتغال یا راه اندازی یک شرکت در کشور آلمان از این کشور اقامت دریافت کرده و مهاجرت کنید.
  • جوینده کار (Job Seeker) : جستجوی کار در آلمان، یکی از جذاب ترین شیوه های مهاجرت کاری به آلمان به شمار می رود. ما در خصوص شرایط مهاجرت کاری به آلمان با استفاده از این روش در قسمت های بعدی توضیحات کاملی را ارائه خواهیم کرد.
  • تعطیلات کاری (Working Holiday) : این شیوه از دریافت ویزای کاری آلمان بیشتر برای جوانان بوده و می تواند برای شما مناسب واقع شود.

با توجه به تنوع ویزای کاری که از سوی دولت فدرال آلمان صادر می شود، شما می توانید بهترین برنامه متناسب با بودجه و امکانات خود را انتخاب کنید. این کار باعث می شود که شانس شما برای مهاجرت کاری به آلمان بسیار بیشتر شود.

شرکت آلمانی Job Offer
شرکت آلمانی Job Offer

چگونه از یک شرکت آلمانی Job Offer بگیریم؟

مهاجرت کاری به آلمان با استفاده از Job Offer تضمین شده ترین روش است. در این روش شما می توانید به صورت مستقیم پیش از عزیمت به کشور آلمان، مقصد کاری خود را مشخص کرده و به دولت این کشور اعلام کنید. در ادامه شرایطی که منجر به دریافت Job Offer آلمان می شود را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • مصاحبه و اعلام آمادگی با یک شرکت آلمانی که امکان جذب نیروی خارجی را داشته باشد.
  • مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه ای معتبر در کشور آلمان.
  • تسلط به زبان آلمانی. البته در برخی از شرکت ها شما می توانید Job Offer را با استفاده از زبان انگلیسی دریافت کنید. با این وجود مقاصد شما در کشور آلمان با زبان انگلیسی به شدت محدود می شود.

برای دریافت Job Offer و مهاجرت کاری به آلمان شما می توانید به چند روش اقدام کنید. اولین روش استفاده از وب سایت های کاریابی است که مشاغل کشور آلمان را به شما نمایش می دهند. شما می توانید CV یا رزومه خود به زبان آلمانی یا انگلیسی را برای شرکت های مختلف ارسال کنید. البته نباید از یاد برد که موقعیت شغلی شما باید حداقل 35000 یورو درآمد سالانه داشته باشد. روش دیگر دریافت Job Offer را می توان همکاری با موسسه های مهاجرتی و قانونی دانست. در این روش شما می توانید تمامی مراحل جستجوی کار را به یک تیم زبده سپرده و این تیم در کوتاه ترین زمان نسبت به دریافت پیشنهاد شغلی اقدام خواهد کرد.

شما می توانید علاوه بر روشی که در بالا گفته شد، نسبت به دریافت ویزای Job Seeker نیز اقدام کرده و در کشور مقصد، جستجوی کار را آغاز کنید. به این منظور شما باید لیست مشاغل مورد نیاز در کشور آلمان را بدانید.

ویزای کار آلمان
ویزای کار آلمان

مشاغل مورد نیاز آلمان برای ویزای کار آلمان کدامند؟ (لیست جدید)

یکی از مواردی که در خصوص مهاجرت کاری به آلمان باید در نظر داشته باشید، مشاغل مورد نیاز این کشور است. لیستی که در ادامه بیان می شود، مربوط به مشاغل تخصصی و عمومی است. در واقع شما با داشتن تخصص در مورد مشاغلی که در ادامه بیان می شود، شانس بیشتری خواهید داشت تا در کشور آلمان کار پیدا کرده و به این کشور مهاجرت کنید. این لیست بر اساس اطلاعات دولت و کاریابی آلمان تهیه شده است.

  • مشاغل سبز : مشاغلی که مربوط به انرژی پاک و یا استفاده صحیح از منابع می شود. در واقع سیاست آلمان استفاده صحیح از منابع و محیط زیست بوده و متخصصان در این حوزه شانس بالایی برای مهاجرت به آلمان دارند.
  • پرستاران : کمبود پرستار در کشور آلمان باعث شده است تا دولت این کشور شرایط ویژه ای را برای پرستاران فراهم کند تا به این کشور مهاجرت کنند. در واقع سیستم سلامت کشور آلمان استاندارد است و پرستاران می توانند موقعیت شغلی بهتری را در این کشور داشته باشند.
  • پزشکان : علاوه بر پرستاران، پزشکان نیز برای مهاجرت کاری به آلمان شانس بسیار بالایی دارند. سیستم درمانی آلمان به سادگی پزشکان با استعداد ایرانی را جذب می کند. در واقع پزشکان در کشور آلمان فرصت های متعدد شغلی خواهند داشت.
  • مهندسان : تفاوتی ندارد که در کدام زمینه مهندسی تحصیل و فعالیت کرده اید. شما در کشور آلمان می توانید شغل متناسب با تخصص خود را یافته و به این کشور مهاجرت کنید.
  • متخصصان IT : با وجود پیشرفت هایی که دنیا در زمینه تکنولوژی و هوش مصنوعی دارد. متخصصان IT می توانند به کشور آلمان مهاجرت کرده و در این کشور مستقر شوند این افراد ضمن اینکه آینده خود را تضمین می کنند، می توانند زمینه ساز پیشرفت آلمان در این حوزه باشند.
  • دانشمندان : اگر در زمینه های فوق تخصصی مانند ژنتیک در حال تحقیق هستید، آلمان مقصد شما برای مهاجرت کاری است. دانشمندان در حوزه های شیمی، برق و سایر حوزه ها نیز می توانند به این کشور مهاجرت کنند.
  • صنعتگران : یکی از گروه های شغلی مورد نیاز در آلمان را می توان صنعتگران دانست. نجار، آهنگر و سایر رشته های صنعتی، می توانند برای اقامت دائم آلمان اقدام کنند.
  • متخصصین لجستیک : لجستیک و حمل و نقل یکی از حوزه های شغلی با درخواست کار بسیار زیاد است. تفاوتی ندارد که در این حوزه تخصص دارید یا به عنوان راننده ماشین های سنگین به آلمان می روید. شما در این کشور می توانید شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و در این حوزه فعالیت داشته باشید.

با توجه به لیست مورد نیاز مهاجرت کاری به آلمان، تقریبا تمامی تخصص ها می توانند شانس خود را برای اقامت کاری در آلمان آزمایش کنند. در ادامه با شما هستیم تا شرایطی که منجر به دریافت کارت آبی (Blue Card) آلمان می شود را برای شما بیان کنیم.

شرایط اخذ ویزای کار آلمان (Blue Card) چگونه است؟

شما برای مهاجرت کاری به آلمان می توانید Blue Card یا کارت آبی را دریافت کنید. اما Blue Card چیست؟ Blue Card یا کارت آبی، مجوز اقامت برای شهروندانی است که مقیم اتحادیه اروپا نیستند. افرادی که موفق به دریافت این کارت می شوند، می توانند در آلمان زندگی و کار کنند. Blue Card آلمان در واقع معادل Green Card آمریکا برای افرادی است که در کشور آلمان زندگی می کنند. چه افرادی می توانند این کارت را دریافت کنند؟ در ادامه به بررسی شرایط آن می پردازیم :

  • مدرک دانشگاهی یا معادل آن (مدارک مربوط به فنی حرفه ای که نشان دهنده تخصص باشد) را داشته باشند.
  • حداقل حقوق سالیانه متقاضیان این کارت باید 45300 یورو به صورت سالیانه باشد.
  • پوشش بیمه درمانی معتبر در آلمان داشته باشید.
  • آدرس ثبت شده در کشور آلمان. در واقع آدرس محل اقامت شما باید به اداره مهاجرت این کشور اعلام شده باشد.
  • تجربه کاری حداقل 5 ساله.

مهاجرت کاری به آلمان و دریافت بلوکارت حداقل به دو سال کار در این کشور نیاز دارد. شما پس از رسیدن به شرایط فوق می توانید درخواست دریافت این ویزا را بدهید. پس از 33 ماه کار در آلمان نیز می توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. از این روی می توان گفت که بلوکارت یکی از نیازهای شما برای مهاجرت کاری به آلمان بوده و می تواند برای شروع گزینه ای مناسب به شمار رود. برای این که بتوانید مهاجرت کاری به کشور آلمان داشته باشید، لازم است که حتما دانش کافی در خصوص مصاحبه در سفارت این کشور را داشته باشید. در ادامه بیشتر در این خصوص را با شما به اشتراک می گذاریم.

چگونه باید در سفارت مصاحبه کنیم؟

برای مهاجرت کاری به آلمان نیاز به مصاحبه در سفارت است. به منظور تسهیل آموزش مصاحبه در سفارت، ما سوال های افسر مهاجرت را به دو بخش تقسیم می کنیم. سوالات عمومی و سوالاتی که معمولا از متقاضیان ویزای کاری آلمان پرسیده می شود.

بخش اول-سوالات عمومی :

  • خودتان را معرفی کنید.
  • چند صفت که شما را معرفی می کنند را بیان کنید.
  • چه تاریخی به کشور آلمان مسافرت خواهید کرد؟
  • چه زمانی برای دیدار با خانواده به ایران بازخواهید گشت.
  • خانواده شما در ایران چه کسانی هستند؟
  • اطلاعات جغرافیایی کشور آلمان که به صورت عمومی پرسیده می شوند.
  • در کدام ایالت آلمان شما اقامت خواهید داشت.
  • آشنایان شما در کشور آلمان چه کسانی هستند؟

بخش دوم-سوالات تخصصی مهاجرت کاری به آلمان

  • آیا مدرک زبان آلمانی برای کار در این کشور دارید.
  • فکر می کنید شرکت های آلمانی به شما نیاز دارند؟/ فکر می کنید در آلمان می توانید شغلی پیدا کنید؟
  • سابقه کار در ایران چقدر است؟ آیا در ایران سابقه کار دارید؟
  • متاهل هستید یا مجرد؟
  • چرا مایل به مهاجرت کاری به آلمان هستید؟
  • وضعیت تاهل شما چیست؟
  • مدرک تحصیلی شما چیست؟
  • آیا به صورت آنلاین در آلمان کاریابی کرده اید؟
  • تمکن مالی کافی به منظور دریافت اقامت آلمان را دارید؟
  • آیا تا به حال سفری به آلمان داشته اید؟
  • شغل و تخصص شما چیست؟
  • آیا می خواهید خانوادگی به آلمان مهاجرت کنید؟

با پاسخ دادن به سوالات فوق می توانید افسر مهاجرت سفارت برلین در تهران را متقاعد کنید که واجد دریافت ویزای مهاجرت کاری به آلمان را دارید.

بخش سوم-چطور پاسخ دهیم؟

افسر مقابل شما برای مهاجرت کاری به آلمان مسلط به زبان بدن و روانشناسی است. می تواند به راحتی تفاوت های میان پاسخ های واقعی و غیر واقعی را تشخیص دهد. از این روی سعی کنید که با صلابت و بدون استرس پاسخ بدهید. همچنین مدارک لازم و کافی که فکر می کنید افسر مهاجرت از شما درخواست می کند را به همراه داشته باشید. به طور کلی افسر مخالفتی با ورود افراد متخصص و با سابقه کاری لازم نخواهد داشت. البته ممکن است برخی از سوالات افسر مربوط به عقاید شما باشد. این سوالات بیشتر به منظور انطباق پذیری شما با جامعه آلمان باشد. بهتر است که پیش از ورود به سفارت و مصاحبه در خصوص مهاجرت کاری به آلمان، با کارشناسان و افرادی که در خصوص دریافت ویزای مهاجرتی آلمان دارند مشورت کرده باشید. این امر به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید به کشور آلمان مهاجرت کنید.

هزینه، مدت زمان و شرایط تمدید چگونه است؟

دریافت ویزای مهاجرت کاری به آلمان تنها مسئله مورد نیاز شما نیست. در واقع شما باید در بازه های زمانی مشخص به اداره مهاجرت این کشور مراجعه کرده و نسبت به تمدید ویزای خود اقدام کنید. در این خصوص شما باید شرایط تمدید ویژای مهاجرت کاری به آلمان را داشته باشید. این شرایط خاص نیست و شما با داشتن شغل با حداقل حقوق بیان شده می توانید نسبت به تمدید ویزای خود اقدام کنید. شما باید به اداره مهاجرت آلمان همچنین ثابت کنید که میزان درآمد شما در این کشور، کفاف زندگی در این کشور را می دهد. همچنین زمینه تخصصی کاری شما در این کشور مورد نیاز است. پس می توان گفت که تقریبا تمامی افرادی که در کشور آلمان در حال کار هستند، می توانند ویزای خود را تمدید کنند. هزینه های مربوط به تمدید ویزای کاری آلمان با میزان هزینه ای که برای درخواست اولیه می دهید برابر است. به این منظور شما باید 75 یورو پرداخت کنید.

مهاجرت کاری به آلمانی زمانی به اقامت دائم شما منجر می شود که 33 ماه در این کشور به فعالیت اقتصادی بپردازید. در نهایت می توانید نسبت به دریافت اقامت اقدام کنید. همچنین با بیشتر از 5 سال زندگی و کار در کشور آلمان، می توانید درخواست پاسپورت این کشور را بدهید. حق رای به دست آورده و در این کشور به عنوان یک شهروند شناخته شوید. در صورتی که سوالی در این خصوص داشته باشید می توانید با کارشناسان متخصص در ارتباط باشید. در نظر داشته باشید که حداقل حقوق سالیانه برای برخی از مشاغل بسیار مورد نیاز در کشور آلمان کمتر از 45000 یورو بوده و به 41000 یورو کاهش می یابد. پس حتما در خصوص دریافت این روش با متخصصین مهاجرت به کشور آلمان مشورت داشته باشید.

ویزای همراه مهاجرت کاری به آلمان

آیا پس از مهاجرت کاری به آلمان می توانیم درخواست اضافه شدن خانواده را بدهیم؟ بله. اداره مهاجرت آلمان این امکان را فراهم کرده است که متقاضیان کار در کشور آلمان پس از این که موفق به دریافت کارت اقامت شدند، نسبت به دریافت ویزای کاری آلمان اقدام کنند. با این وجود در صورتی که ویزای Job Seeker دریافت می کنید، خانواده در طول یک سال اقامت شما در کشور آلمان نمی توانند شما را همراهی کنند. در صورتی که قصد دارید فرزندان خود را به همراه خود به آلمان ببرید، باید در نظر داشته باشید که سن آن ها باید کمتر از 18 سال باشد.

همراه افرادی که مهاجرت کاری به آلمان کرده اند، می توانند از حقوق ویژه ای برخوردار باشند. برای مثال فرزندان شما می توانند به صورت رایگان در این کشور تحصیل کرده و از تمامی حقوق شهروندی دیگر کشور آلمان برخوردار باشند.

نکات دریافت ویزای همراه مهاجرت کاری به آلمان

نکات خلاصه شده زیر می تواند پاسخ شما در خصوص دریافت ویزای همراه در مهاجرت کاری به آلمان را شرح دهد.

  • در زمانی که به عنوان یابنده کار (Job Seeker) وارد آلمان می شوید، قادر به دریافت ویزای همراه نخواهید بود.
  • خانواده پس از دریافت ویزای کاری به شما ملحق شده و می توانند ویزای آلمان دریافت کنند.
  • متقاضی کار در آلمان تنها می تواند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست دریافت ویزا ارائه دهد.
  • تمامی افرادی که به عنوان همراه در مهاجرت کاری به آلمان با شما هستند، از تمامی حقوق شهروندی آلمان برخوردارند.
  • همسر شما در این روش مهاجرتی اجازه کار به صورت تمام وقت را خواهد داشت.